perjantai 11. toukokuuta 2012

RAMK who you are working for?




Arvoisa Rovaniemen ammattikorkeakoulun väki.

Olen ollut syksystä 2011 saakka osa RAMK:in yhteisöä, sillä silloin aloitin opintoni oppilaitoksessamme liiketalouden koulutusohjelmassa. Yhteisöömme kuuluu suuri määrä ihmisiä, kuten opetushenkilökuntaa ja kiinteistöstä ja tukipalveluista vastaavaa henkilökuntaa. Lisäksi yhteisössämme työskentelee myös projektityöntekijöitä ja hallinon ihmisiä. Suurin yksittäinen ryhmä ovat kuitenkin opiskelijat.

Opiskelen koulutusohjelmassa, jossa korostuu merkityksellisesti kenelle työ tehdään. Voimme mielestäni karkeasti jaoitella tämän joukon joko toimeksiantajiin tai asiakkaisiin. Koulumaailmassa ollessamme voisimme siis RAMKin toimeksiantajaksi erinäisten mutkien kautta todeta suomen valtion sekä koulutusasioita säätelevän opetusministeriön. Korkeakoulun funktio ei ole kuitenkaan on palvella toimeksiantajaansa, vaan asiakkaitaan eli meitä opiskelijoita. Mikäli toimeksiantaja tilaa huonon tuotteen jälleenmyytäväksi, asiakas ei sitä osta.


RAMKin opiskelijapalautekysely on julkaistu hiljattain ja se olisi tullut käydä tuutoriopettajan kanssa läpi ryhmittäin. En ole kuitenkaan ainakaan omassa ryhmässäni kuullut halaistua sanaa siitä, että palautteen yhteenveto on julkaistu ja kaikkien opiskelijoiden nähtävillä intrassa.

Herääkin siis ajatus siitä, että palaute ei ole ollut ainakaan hirvittävän mairittelevaa, koska siitä ei ole pidetty meteliä. Meillä on kehitteillä KOTA oppimisnäkemys, joka on sovellettu PBL (Problem Based Learning) oppimismenetelmästä. Olen henkilökohtaisesti vienyt suunnittelutiimissä olevalle henkilölle tietoa ja parannusehdotuksia, koska systeemi ei ole tällä hetkellä toimiva. Tänään tuli kuitenkin vastaan, ettei hän ole vienyt palautettani eteenpäin! Mistä tällainen voi johtua? MIKSEI opiskelijaedustajia ole kutsuttu KOTA -kehitystiimiin antamaan opiskelijanäkökulmaa käytännön toteutuksen ratkaisuissa? Mielestäni palautteen kerääminen ja lomakkeiden täyttäminen ei ole oikeantyyppistä vuorovaikutusta opiskelijoiden ja henkilöstön välillä. Se on kasvotonta ja aitoa vuorovaikutusta ei ole, koska palautteisiin ei koskaan vastata henkilökohtaisesti sitä antaneelle opiskelijalle.

Tällainen toimintatapa, joka sivuuttaa opiskelijat meitä koskevissa päätöksissä täysin, ei ole oikein. Meillä on aktiivisia koulutusalajärjestöjä, jotka olisivat varmasti mielellään mukana kehittämässä omaa koulutusohjelmaansa. Opiskelijoiden tyytymättömyys pahimmassa tapauksessa voi tarkoittaa sitä, ettei oppilaitokseemme saada enää vastaisuudessa opiskelijoita. Tämän vuoksi minusta koulun henkilökunnan johtoryhmää myöten tulee muistaa, keitä varten täällä olemme.

Emme ole täällä työllistämässä opettajia ja pitämässä ihmisiä leivissään. Olemme täällä kouluttamassa Lappiin ja suomeen ammattitaitoisia ihmisiä monelle toimialalle.

Vetoaisinkin nyt koko instituutioon, että pidämme opiskelijoiden hyvinvoinnin, viihtyvyyden ja laadullisen oppimisen tämän instituution tärkeimpänä prioriteettina. Ajattelutapa tulee kääntää yritysmaailman mukaisesti sellaiseksi, että kun asiakas voi hyvin - myös yritys voi hyvin.
Siinä missä koulu toteuttaa sen tarkoitusta ja palvelee opiskelijoita, se mahdollistaa myös henkilökuntamme hyvinvoinnin.

Asenteet uusiksi siis! ;)


(kuva)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti